THAILAND 2007

Lördag 24 nov: En något trött Sten landar efter en lång flygresa på Bangkoks nya flygplats Suvarnabhumi, vilken är en av värdens 10 största flygplatser med en kapacitet av 45 milj. resenärer årligen. Peter mötte upp och vi tog en taxi in till mitt hotell Stable Lodge.

Efter lång tids planerande var jag äntligen i Thailand. Bangkok är Thailands huvudstad och heter på thailändska "Krung Thep" vilket betyder "änglarnas stad". Den europeiska benämningen Bangkok kommer av "Bang Makok", vilket betyder "olivlundarnas stad", och är vad de tidiga kolonialisterna kallade staden. Bangkok blev Thailands huvudstad 1782 då kung Rama I, grundaren av Chakridynastin, flyttade sitt residens från Thonburi på andra sidan Chao Phraya. Staden är belägen vid floden Chao Phrayas strand, 40 kilometer norr om Thailandviken. Det egentliga Bangkok har cirka 5,2 miljoner invånare, dock har hela storstadsområdet en befolkning på över 10 miljoner. Staden är en av de snabbast växande och ekonomiskt viktigaste städerna i Sydostasien och ett av världens populäraste turistmål. Stadsbilden är mycket varierande; moderna skyskrapor, kåkstäder, palats och tempel blandas om vartannat.

Stable Lodge ligger på Soi 8, en relativt lugn sidogata till Sukhumwit road, strategiskt nära Sky Train stationen Nana. Man får vara noga med att komma ihåg vilken Soi man ska till för Sukhumwit går ända till Kambodja!

Efter lite uppfräschning träffar jag Peter och Lex för en middag på "Cabbage and condoms", en fin restaurang med god thaimat. En dryg halvtimmes taxiresa till priset 20 kr tog oss till floden Chao Phraya där vi såg på festivalen "Loy Kratong", vilken är en hyllning till att vattnet är rent. Man offrar små blomsterbåtar med ljus och på floden ser vi båtar utsmyckade med ljus. Vi var inte direkt ensamma för det var nog ett par miljoner till på samma ställe, men en annorlunda upplevelse. Tillbaka till Soi 8 och lokalbaren We4u. Lite jetlag gjorde att jag gic hem vid 10-tiden.

Den thailändska maten är fantastisk! Restaurang eller direkt från försäljare på gatan. En av mina favoriter är Tom Yum Goong, starkt men gott.

Söndag 25/11: Efter frukost inviger Peter mej i konsten att ta sej fram i Bangkok. Sky Train BTS (Bangkok Mass Transit System) täcker en del av centrala Bangkok och är under utbyggnad. Här åker man i luftkonditionerade vagnar 15 m över gatan och slipper alla avgaser samtidigt som man har en fin utsikt. Taxi hade vi ju åkt från flygplatsen och jag imponerades av chaufförens skicklighet att slingra sej fram lika elegant som Ingemar Stenmark i en storslombacke. Trots den enorma trafiken i denna 10-miljonersstad såg jag nästan inga krockskadade bilar.

Det här är en ganska normal syn, så att åka taxi kan ta rätt lång tid.

För de mer våghalsiga som inte har något emot att inandas avgaser kan man åka Tuk-tuk, som är en trehjulig mopedtaxi. Om taxi kan liknas vid storslalom är en tur med tuk-tuk mer som specialslalom. Här gäller definitivt inga svenska regler för mopedmotorer!

Vill man komma fram riktigt fort men med livet som insats tar man en mopedtaxi. Hjälm tillhandahålls men frågan är vad som är att föredra. Skallskada eller kokt hjärna?

Vår station är Nana och vi åker linje E till Siam. En tur på dom stora varuhusen Zen, Siam Paragon och Ma Boon Krong (MBK). Inhandlade SIM-kort till mobilen. Öl på Golden Bar vid Nana Plaza innan vi hamnade på We4u. På kvällen var vi på Soi Cowboy, det blev naturligtvis Rawhide. På thailändska heter Bangkok "Krung Thep" vilket betyder "änlarnas stad" och visst finns det änglar i massor, även om vingarna inte är så vita.

Måndag 26/11: Efter gårdagen fick det bli en lugn dag. Klippte håret och gjorde inköp. Pratade lite med en norrman som hette Jan Asbjörn Steen och hade hus i Photchaboon.

Tisdag 27/11: Träffade Peter på hans hotel och skickade e-mail till firman. Sky Train till Soam och en runda på varuhuset Robinson. Promenad längs Sukhumwit tillbaka till Soi 8. Massor med gatuförsäljare hela vägen. Som vanligt några öl på We4u. Lunch på hotellet och lite siesta. Det blev även middag på hotellet, biff i ostronsås med ris. På kvällen blev det We4u och lite prat med May, Nuht och Pim. Nattmat från ett gatustånd, kycklingsoppa med nudlar, vilket gick löstpå 12 kr för två.

Onsdag 28 nov: Efter två timmars taxiresa (300 kr) installerade vi oss i Pattaya. Ungefär 150 km från Bangkok och så var vi håll-i-gångstället Pattaya. 250 000 invånare varav säkert 20 000 är barbrudar. En introduktionsrunda för att jag skulle lära mig hitta. 2nd road till Soi 7, Beach road, Soi 8 med Eagle bar, Soi Buakao med den svenska baren Chiquita på en sidogata. Sen blev naturligtvis Peters stamställe Nid där jag träffade ägeren Pot som är militärpolis på dagarna. En hel del svenskar, norrmän och danskar.

Torsdag 29 nov: Lugn dag på hotellet, poolen och lite läsning.

Fredag 30 nov: Lugn dag med lång rundvandring. Varuhuset Mike´s, Walking street, o.s.v. Middag på hotellet, filet mignon med svampsås. På kvällen Maa-Lee´s och Nid.

Lördag 1 dec: Frukost och en liten stund vid poolen. På kvällen TV med några bra filmer.

Söndag 2 dec: Peter åkte till Phuket för att träffa Vicke. Rundvandring och thailändsk massage. På kvällen Nid med mat från gatuförsäljarna.

Måndag 3 dec: Hotelldag, läste Jan Guillous bok "Fienden inom oss". Thaimat på hotellet, friterade mosade räkor och kyckling med ris som tyvärr var för välstekt.

Tisdag 4 dec: Gick runt. Soi Buakao, Soi 11, 2nd road, Soi 8, Beach road. Tog ut pengar på Siam Bank. Hade tänkt äta på Big Horn, med det var stängt så i stället blev det Beefeater. Kalvfilé med gorgonzolasås och potatisgratäng. På kvällen Nid och en hel del öl.

Onsdag 5 dec: Kungens födelsedag. Första dagen som det var lite mulet. Middag på Beefeater och en lugn kväll på hotellet.

Torsdag 6 dec: Frukost och lite vykortsskrivande innan jag checkade ut för att åka tillbaka till Bangkok.

Torsdag 6/12: Taxi till Bangkok (300 kr) och Stable Lodge. Träffade en dansk som heter Tony på We4u och bor i Köpenhamn. Middag med May på C&C.

Fredag 7/12: Lite dålig i magen så jag stannade inne på hotellet större delen av dagen, läste och såg på TV. Pratade med Nuht, drack några GT och åt jumboräkor. 8 st för 10 kr!

Lördag 8/12: En bra frukost på hotellet. Lämnade in klockan för rengöring hos en kille på gatan. Promenad till Robinson och tillbaka. Köpte fodral till kameran och lite presenter. Peter och Lex kom ner till mej och jag fick en "kungatröja". Thaimat på Det5 med May.

Söndag 9/12: Träffade Peter och Lex. Sky Train till Saphan Taksin där vi tog River Express på Chao Phraya.

På väg till Royal Palace passeras det värdsberömda hotellet Bangkok Oriental. Tyvärr inte i min prisklass.

Wat Arun, "gryningens tempel", ligger längs floden Chao Phraya i stadsdelen Thomburi. Templet är 82m högt och byggdes på tidigt 1800-tal

Royal Palace - kommentarer är överflödiga!

Taxi från Royal Palace till Patpong och ett besök på den irländska puben O´Reillys. Avslutning som vanligt på We4u.

Måndag 10/12: Sky train till MBK, tillbaka till Robinson och promenad tillbaka till Soi 8. En svalkande, iskall Chang tillsammans med trevligt sällskap.

Pim på den första bilden, May och Nuht på den andra.